
Transport morski
Starsza z form transportu morskiego to transport wodny towarów drobnicowych jednostkami zwanymi masowcami. Przy pomocy tego rodzaju spedycji morskiej kontenerowej przewożone są w przeważającej mierze produkty sypkie lub płynne. Cała reszta surowców w globalnej spedycji morskiej przewożona jest przy użyciu kontenerów. Wykorzystanie na skalę masową kontenerów morskich dało wielkie światowe oszczędności szczególnie w obszarze czasu rozładunku a także załadunku okrętów w portach.
Rozmiary stalowych kontenerów morskich są jednolite, dzięki czemu transportowcy bez trudu obliczać mogą objętość i ilość towarów, jaka zmieści się do pojedynczego kontenera. Solidna budowa kontenera załadowane do niego towary zabezpiecza również przed deszczem lub przed uszkodzeniami mechanicznymi. Wynajem kontenerów morskich realizują wyspecjalizowane firmy logistyczne w polskich portach morskich w Gdyni, Świnoujściu oraz Gdańsku. Bardziej precyzyjne specyfikacje techniczne dotyczące różnych rodzajów kontenerów, cenniki wynajmu kontenerów, a także kontaktowe dane firm, które w Polsce oferują usługi wynajmu na cele związane z transportem kontenerów morskich dostarcza agencja celna portów w Gdyni, Świnoujściu a także Gdańsku.
Polska jest państwem, przez które płyną 2 duże rzeki. Chociaż transport śródlądowy drogą wodną jest najtańszą metodą transportu z głębi Polski do północnych portów morskich to potrzeba dużych nakładów finansowych w rozbudowę sieci żeglugowej nie daje szans na rozwijanie się tej formy transportu. Dla odmiany transport morski w naszym kraju, a w szczególności transport morski kontenerów notuje co roku dwucyfrowy wzrost.
Statki drobnicowe kończą swój żywot jako droższa opcja dla kontenerowców. Spedycja morska realizowana poprzez transport kontenerów morskich wyparła spedycję drobnicowcami niemal całkowicie. Aktualnie aż dziewięćdziesiąt dwa procent drobnicy przewożonych jest w kontenerach.
Spedycja morska w Gdańsku i Gdyni odnotowuje spory wzrost tonażu produktów odprawianych przez rodzime trzy najbardziej znaczące porty rok do roku. Ze względu na lepsze cenniki a także bardziej konkurencyjne ceny na rozładunek towarów porty w Gdańsku oraz Gdyni skutecznie konkurują z bardziej doświadczonymi portami północnymi albo bałtyckimi takimi jak: Ryga, Bremerhaven czy Kopenhaga. Najbardziej zauważalny wzrost notuje transport kontenerów z Gdyni, gdzie w kontenerach na gigantycznych kontenerowcach przypływają ciężarówki, odbieranych jest wiele towarów spożywczych z Malezji, Tajlandii albo Chin.